keskiviikko 27. lokakuuta 2010

Lastenhuoneesta, telve!

Tämä on minun eka bloggaus. Olen vasta kolme vuotta, mutta osaan ajaa jo polkupyölällä ilman apulattaita ja kakallekin muistan supistajaan juosta -joskus. Toisinaan taas luiskahtaa housuun, mutta eikös se ole tavallista vielä tällä iällä? Iskä eikä äiti siitä tykkää, mutta mitäs ovatten minut tänne halmikseen hommanneet.

Yksi puute mulla on. En ossaa yhtä aakkosten kiljainta ja se näkkyy valmaan tässä. Kiljotan niin kuin puhun niin siksi se (r) ei tule tähän näkyviin. Ehkä joskus vahingossa.

Mutta menen nyt sitten asiaan tuonne valokuvan alapuolelle.
Hi hi, iskä nukkuu. Kuolsaus kuului lastenhuoneeseen asti. Hipsin hipihipihii iskän kamelalaukulle, avasin vetoketjun, otin hiljaa hivuttamalla Olympuksen esille, vilitin sen niin kuin olen iskän nähnyt tekevän ja suuntasin linssin peiton alta näkyvään lihamöhkäleeseen jossa näkyy vähän kalvoja ja lohkeillut kynsi. Läpsistä vaan! Kamela lasahti ja salama välähti, mutta iskä vain vähän maiskautti suutaan ja jatkoi kuolsaustaan.

Ei iskän valvas mikään nätti ole. Jos olisin oikea kamelamies, en nuin lumaa kyllä kuvaisi. Mutta ei iskästä mistään kohti saa nättiä kuvaa. Sillä on naamassakin niin paljon kalvoja, että ihan sama vaikka pelsettä kuvaisin.

Ai niin, tämä on lastenhuoneen blogi, täällä ei saa kiloilla. (Paitsi joskus)

Mutta tiedän, että iskän valpaat ovat ottaneet jo aika monta askelta tämän maapallon kamalalla. Valmaan miljoonanmiljoonaa ainaskin. Siksi sen valpaat saavat olla vaikka vähän kulahtaneet. Iskän syli on kuitenkin palas paikka koko ukossa. Ihan sama muut luumiinosat.

Tännään kävivät ukki ja mummo. Mummo oli käynyt sailaalassa kokkeissa, ukki oli kuskina vaikka sitäkin jo ikä painaa. Ukilla on musta Skoda. Semmonen aika iso. Mummokin ajjaa sillä joskus, tai aika paljonkin. Ne assuuvat aika kolvessa. Ainakin kuusikymmentätuhatta kilometliä sinne on matkaa. Tunnissa sinne ajjaa autolla, mutta kesällä, kun mentiin pyölillä, iskä, minä ja isot veljet, niin meillä meni kaksi päivää. Oltiin yötä teltassa välillä. Minulla oli kyllä heleppoo kun istuin vain källyssä iskän pyölän vejettävänä. Otin tolkkuja välillä ja välillä vain lauleskelin. Se oli elämän palas letki, tai on niitä muitahin, mutta en kello kellalla kaikkia.

Tännään postista tuli enimmäkseen vain laskuja, en kaikkia nähnyt. Iskälle tuli isonveljen koululta joku kilje. Iskä on vanhempainneuvostossa ja sen kokkouksen asialistaa luki mulle kun muuta ei keksinyt luokapöyvässä.

Sitten hypittiin ulkona. Isot veljet ja sisko ovat syyslomalla ja kotona koko viikon. Paitsi sisko, se vain käy välillä. Se assuu äitinsä kanssa aika lähellä kun muuttivat Vantaalta joskus pois. En tiijä millon. Ei siskon luo ole valmaan kuin muutama tuhat kilometliä. Pyölällä sisko sieltä tullee, tai kävellen. Tai haetaan, tai sen äiti tuo. Aina joskus ihmettelen, että miksi se meijän sisko on kun sillä on eli äiti, mutta niinhän ne ovat ne ihan isommatkin siskot ja niillä se vasta elieli äiti on. En ymmällä muuta kun että kaikki sannoovat minun iskää iskäkseen, mutta ihan sama!

Iskä kävi jossain iltapäivällä. Ei ottanut minua eikä kettään mukkaan. Sitten kun tuli, oli peläkällyssä kolme silkkeliä ja jotkut telineet ja takakontista iskä otti jonkun säkin ja sankon. En tiijä, mitä se puuhasteli enkä kelennyt kyselemään omilta hommiltani. Iskä kyllä sannoo jos siltä kyssyy. Se sannoo joskus enemmännii kuin talvihteis.

Nyt minä menen nukkumaan. On jo myöhä. Kaikki muutkin kuolsaavat, ei ainoastaan iskä. Hyvvää yötä nallet ja nillet.

1 kommentti:

  1. No Terve Gee...olet sinä vaan melko epeli, tuosta vaan perustit oman lootan. Minun pitäis kai käydä joku kurssi, että osaisin moisen tehdä. Tosin minun elämäni on paljon tylsempää kuin sinun...luulen että ihan yksin saisin laatikollani leikkiä. Siksi käynkin leikkimässä toisten laatikoilla...mut ethän kerro kellekään, että sellainen käkilinnun tipu olen.

    Ei tuo yhden kirjaimen puute mitään haittaa...jotenkin se on tosi hurmaavaa. Eilen aamulla töissä eräs sinun ikäisesi pikkutyttö halusi laulaa aamupiirillä (se on sellainen meidän yhteinen aamukokoontuminen jossa vähän vaihdetaan kuulumisia ja suunnitellaan tulevan päivän juttuja). Aluksi tämä tyttö aloitti "tuiki tuiki tähtöstä" mutta hänellä oli niin suuri ja sitkeä ksylitolipastilli vielä työstämisen alla,että pyysin häntä ensin saattamaan sen imeskelyn loppuun. Siinä kävi sitten jo pari poikaakin laulelemassa hämähäkeistä ja heinäsirkoista. Sitten tämä saparopää astui uudelleen estradille ja lauloi heleällä äänellä hyvin hyvin hartaasti: "Olen pieni tyttö vaan, Lailia mä lakastan". Usko vaan kuinka se sydämessä sykäytti. Edellisenä aamuna olin saanut sinua pikkuisen vanhemmalta pojulta sydämellä varustetun kirjeen niinikään rakkaudentunnustusten kera. Sinun sukupolvesi selvästi hallitsee hurmaamisen taidot. Kyllä siinä sitten kuule muutamat housuun luiskahduksen kestää ihan kevyesti.

    Mitähän ihmettä se isäs nyt aikoo väsätä niiden härveleidensä kanssa. Jos ei se muuta keksi, niin sano että täällä ois sellainen puuhamaa jossa niitä vois kokeilla. Minäkin olen tässä talossa asunut 13 vuotta mutta kun silloin jäi rahapulassa autotalli rakentamatta niin on limesiinini saanut nauttia raittiista ulkoilmaelämästä....onneksi se ei kuitenkaan valita. Se mun limesiini on sellainen limen vihreä Opel Agila....vähän niinkuin limusiini se on, jos olet sellaisesta joskus sattunut kuulemaan. Kun takapenkit laittaa linkkuun niin tilaakin siinä on melkein yhtä paljon kuin melkeinkaimassaan. Yksi kesä roudasin sillä hirveesti kamaa ullakolta kaatikselle. Usko tai älä mutta minusta taisi silloin tulla kaatopaikan VIP-asiakas. Siellä pitää nimittäin lajitella kaikki jätteet tarkasti ja niin minä aina teinkin. Silloin ei tarvitse maksaa mitään. Vain sekajätteestä pitää hiukan maksaa. Kerran minulla sitten oli ihan jonkin verran tuollaista maksettavaa roinaa...mutta tiedätkö mitä se setä mulle sanoi kun siinä tuumailin, että pitänee nyt mennä kassan kautta. Se sanoi mulle että "Äh...aja vaan läpi, maksa sitten ensi kerralla." Niin että kai minä sitten jonkin sortin VIP olin....se tuntui aika hienolta. Edellisessä elämässäni minä olin vähän sellainen niinkuin edustusrouva jolloin VIP:ailin erilaisissa pippaloissa.....mutta oikeestaan tuo itse ahkeralla lajittelulla hankittu VIP-jäsenyys tuntui tosi hienolta. (Se "edellinen elämä" on vähän samanlaisia aikuisten ihmejuttuja kuin nuo puolikkaat mutta niin kokonaiset ihmiset sinun elämässäsi) Aikuiset on joskus outoja. Mutta onnea sinun hienolle laatikolle. Minä maistan nyt kuinka äsken uunista vetämäni pulla onnistui...ennekuin nuoriso sen hävittää....

    VastaaPoista